Yetki belgesi olmayan, ikinci el araç satamayacak

20 Mart 2018
4971
Yetki Belgesi Olmayan, İkinci El Araç Satamayacak

“Yeni yasa ile sektörde uzmanlık ve kalite artacak. Mesleki Yeterlilik Belgesi için ilk sınavlar açılmaya başlandı”

Yeni düzenlemede yetki belgesi alabilmek için “Mesleki Yeterlilik Belgesi” almak gerekiyor. Bu belge de bir sınavla verilecek. Bu sınav hakkında biraz bilgi verir misiniz?

Sınav iki aşamalı ve otomobil alım satımı ile ilgili hem teorik hem de pratik bilgileri ölçüyor. Teorik olan yazılı sınav ve pratik olan ise değerlendirme sınavı.  Teorik sınav yazılı şeklinde 50 dakika. Pratik sınav ise yarım saat sürecek. Araç nasıl satılır, nasıl pazarlanır, nasıl fiyatlandırılır, fiyatlandırma sonrası araçta nelere bakılır, hangi işlemler yapılır, ödeme şekilleri, banka ve noter işlemleri, sigorta, Tramer gibi araç satışı süreçlerinde karşılaştığımız konuları kapsıyor.

Sınavda başarılı olanlar, Mesleki Yeterlilik Belgesi ile Gümrük Ticaret Bakanlığı’nın İl Müdürlükleri’ne başvurularını gerçekleştirerek yetki belgelerini alabiliyorlar. Bu belgeyi alabilmek için tabii ki yasada belirtilen adli sicil kaydı, işletme yeri ile ilgili şartlar gibi maddeleri de sağlamak gereği var.

Bu sınavla ilgili Masfed’in rolü nedir?

Masfed yetki belgesi alabilmek için gereken Mesleki Yeterlilik Belgesi verme konusunda tek yetkilendirilmiş kuruluş. Biz de Masfed üyesi bir dernek olarak, İstanbul’da meslektaşlarımıza hizmet verebilmek için Masfed tarafından yetkilendirildik. İstanbul’da Mesleki Yeterlilik Belgesi sınavlarını açmaya başlayarak, bu belgeyi meslektaşlarımıza dağıtıyor olacağız.

Bu belgenin esas amacı, bu mesleği yapan kişilerin zapturapt altına alınması ve sektörde daha nitelikli, daha doğru bir iş yapılmasının sağlanması. Uygulamayla birlikte sektörün yasal altyapıya kavuşturulması, nitelikli insan kaynağının oluşturulması, haksız rekabetin ve kayıt dışı faaliyetlerin engellenmesi ile beraber hizmet kalitesinin ve tüketici memnuniyetinin de artırılması mümkün olacak.  Otomotiv alım satım mesleğini icra eden insanların bir klimacı veya bir emlakçı değil de, konusunda uzman, bilgisine, muhataplığına güvenilir, gerçekten otomotiv işi yapan, bu işe yatırım yapan, vergi veren işinin erbabı kişilerin olması. Yetki belgesi ile birlikte, bu işi yapan kişilerin konusunda uzman ve uzmanlığını bir standartta sunan kişiler olması garanti altına alınıyor.

Mesleki Yeterlilik Belgesi için ilk sınav ne zaman gerçekleşecek?

Yetki belgesi için Mesleki Yeterlilik Belgesi ve Kimlik Kartı Örneği

İlk sınav Nisan ayında gerçekleşecek, tarih Nisan 10-11-12 olarak belirlendi.  Sınav Türkiye’nin çeşitli yerlerinde yapıldı, İstanbul’da ilk kez Nisan ayında yapılacak. Ayda 1 veya 2 kere sınav açılması planlanıyor.

Sınava müracaat etmek için ne yapmak gerekiyor ve sınav ücretleri ne kadar?

Sınava müracaat etmek için bize gelip form doldurarak sınav ücretinin de Ankara’ya yatırılması ile birlikte başvuru yapabiliyor. Sınavın seviye 4 ve Seviye 5 olarak 700 ve 750 TL ücreti bulunuyor.

Başvuru formu ve gereken bilgiler için mail yoluyla veya bizzat başvuru ile süreç başlıyor.

Sınavda başarılı olmak için neler gerekli?

Sınav teorik kısmı 50 dakika pratik kısmı ise 30 dakika. Sınavda başarılı olmak için teorikte ve pratikte %70 başarı sağlamak gerekiyor. Pratik kısmında değerlendirici, yerine getirilen bilgi ve beceri kriterleri üzerinden sınava girenlerin başarısını belirleyecek.

Yetki Belgesi alabilmek için hangi evraklara ihtiyaç olacak?

Sınavda başarılı olan kişilerin, adli sicil kaydı, işletme ruhsatı, vergi levhası, kimlik fotokopisi ve bizden alacağı Mesleki Yeterlilik Belgesi ile birlikte İl Müdürlükleri’ne başvurmaları gerekiyor. Ayrıca yasada belirtilen işyerinin fiziksel şartları, gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olma, 18 yaşını doldurmuş olmak- mevcut firmalarda aranmasa da yeni firmalar için geçerli olan lise mezunu olma şartı, iflas etmemiş olma veya itibarını yeniden kazanmış olma, konkordato ilan etmemiş olma, belirli suçlardan hüküm giymemiş olma ve Mesleki Yeterlilik Belgesi’ne sahip olma şartlarını karşılamak gerekiyor. Gelecekte Bakanlık, mesleki eğitim şartı da getirebilir.

Okuma ve yazması olmayan fakat yıllardır galericilik yapan kişiler nasıl sınava tabi olacak?

Okuma yazması olmayan kişilere de bir hak tanınacak, bu kişiler de yanlarında okuma yazma bilen bir kişi ile birlikte sınava girebilecekler. Bu konuyu düşünerek özel olarak Masfed’e danıştık, çünkü sektörümüzün içerisinde eskiden beri bu işi yapan insanlar var, yıllardır bu işi yapıyor ve yaparken de kendisine ve siciline en ufak bir leke getirmeden yapıyorsa bu sınava hak kazanmasında her hangi bir sıkıntı olmadığı bize bildirildi. Yeni açılacak firmalarda sınava girebilmek için lise mezunu olma zorunluluğu getiriliyor fakat şu anda mevcut kurumların yetkilileri için herhangi bir mezuniyet şartı aranmıyor.

Aynı adreste faaliyet gösteren iki farklı firma varsa örneğin ve yetkili kişi tekse bu durumda bu 2 firma için tek sınav, tek belge yeterli olacak mı?

Biz mesleki yeterlilik sınavı yapıyoruz, bu sınava çalışan çalışmayan 18 yaşını doldurmuş her Türk vatandaşı girebiliyor. Bizden Mesleki Yeterlilik Belgesini aldıktan sonra yönetmelikteki şartları yerine getiren herkes, akabinde İl Ticaret Müdürlüğü’ne başvuruyor. Ben 5 tane firmam da olsa, 1 tane Mesleki Yeterlilik Belgesi alıyorum. Eğer her firma yasadaki şartları sağlıyorsa, o belgeyle İl Müdürlüğü yetki belgesini verebiliyor yani tek belge yeterli.

Bu yasanın uygulanma süreci ne şekilde olacak? Belirlenmiş bir takvim var mı?

Yetki Belgeleri 13 Mayıs 2018 tarihinden itibaren ticaret il müdürlüklerince verilmeye başlanacak. 13 Ağustos 2018 itibariyle ise satış öncesinde TSE hizmet yeterlilik belgesi işletmeler tarafından düzenlenmiş ekspertiz raporu alınması zorunlu olacak.

Yetki Belgesi alabilmek için son tarih ise 13 Ağustos 2019. Taşıt pazarları için bu 13 Ağustos 2020 olarak belirlendi. Yani mevcut galerilere bu şartları sağlayabilmeleri için yaklaşık 1,5 yıllık bir süre verilmiş oluyor. Ama yeni açılan firmalar için durum biraz daha farklı onlarda 3 ay içinde bu kriterleri sağlamak zorundalar.

İl Müdürlükleri’nden temin edilecek Yetki Belgeleri 5 yıl boyunca geçerli. Sonrasında ise yenilemekte bir ücret olmayacağı açıklandı.

Verilen süreler tamamlandığında şartlara uymayan, yetki belgesini almamış işletmeler için 2018 yılında 2.500 ila 4.000 TL arasında para cezası var ve bir takvim yılı içinde tekrarı durumunda da iki katı ceza ödemek mecburiyetindeler.

Bireysel araç satışları tarafında online satışların bu yasadan nasıl etkileneceğini düşünüyorsunuz?

Birey kendi aracını satıyorsa bir sıkıntı yok, satabilir. Orada zaten yeni yönetmelikte de bir engel yok. Ama bunu  birey gibi satan fakat aslında bu işin ticaretini yapan kişiler için sıkıntı var.

Onlar çünkü noterde satış sırasında devletin bilgilendirme bankasında noter tarafından kayda geçiriliyor ve devlet bunları inceleyecek.

Yine de tam ayrım net olarak yapılmış değil gibi görünüyor, örneğin ben senede 3 araç değiştirdim ama kişisel kullanımım için ve alıp satmıyorum, bu nasıl tespit edilecek?

Yeni çıkan yasayla bir adet belirtilmedi. Kanunda madde yok ancak şöyle bir şey var;  bizler artık yetki belgesiyle satış yapacağımız için, otomobil işini yapan bizleri noterlerde ve Maliye’de o numaralarla takip etmek çok daha kolay olacak. Bireysel olarak alım satım yapanlar adetten bağımsız olarak takip edilebilecekler.   Maliye bunu kayıt altına almak istiyor. İnsanlar bu işi yapıp, vergisini ödemiyor. Bizim gibi otomobil firmaları, meslektaşlarımız artık düzenli bir şekilde aldığını sattığını beyan ediyor.  Bireysel olarak bu işi yapanlar ya bu riski alarak devam edecek veya bizim gibi firmalar üzerinden yapacaklar.

Örneğin senede siz 5 tane de değiştirebilirsiniz, aslında bu sayıya bir sınır konmak istendi, Adalet Bakanlığı pek sıcak bakmadı çünkü kişinin istediği kadar araç değiştirme hakkı var, ihtiyaç olabilir, başka şeyler olabilir. Yalnız sayı fazla olduğu zaman, devlet onu incelemeye alabilecek. Gerçekten ihtiyaçtan mı, yoksa ticari kar amaçlı mı satışı gerçekleşmiş onun ayrımını yapmak için böyle bir sistem kuruldu. Orada Devlet, 5 tane araba satan bir kişiyi, o kişinin maddi durumu, vergi levhası var mı yok mu,  gerçekten araba alıp değiştirecek gücü var mı, aldığı araçların fiyatları nasıl gibi bir çok kritere göre inceleyip soruşturabilir. Alıcıyı arayıp aracı satın aldığı rakamla ilgili bilgi talep edebilir, orada her şey olabilir.

Yılda 3 arabadan çok satanlar vergi ödeyecek gibi de bir söylenti var, bu doğru mu?

O söylenti çıktı, işin doğrusu orada rakam yok ama şu var 2 tane satıp bu işin ticaretini yapan kişiye de devlet sen bu işin ticaretini yapıyorsun diyebilir, 10 tane alan kişiye de bir şey demeyebilir. Bir de kişilerin SGK sicillerine de bakılabilir çünkü artık orada da mesleki kodlar var. Bu eskiden de yapıldı aslında, 6-7 sene önce bununla ilgili bir inceleme yapıldı çok ciddi cezalar da yazıldı, kimi mahkemelik oldu kimi kazandı kimi uğraşmadı. O zaman devlet bu araştırmayı direkt nakil vasıtalarından yapıyordu, yani biraz daha meşakkatliydi. Şu andaki noter sisteminde ise direkt o kişiyle ilgili bilgiler aynı anda geçiyor ve artık incelemesi çok kolay olacak.

Yasada alım satım yapılan işletmelerin mekanlarıyla ilgili de kısıtlar var. Özellikle şehir içerisindeki galeriler arasında sitelerde yer bulamayanlar olacak gibi gözüküyor. Bu firmalar için çözümler düşünülüyor mu?

Böyle bir ihtiyaç kesinlikle var. Biz dernek olarak da düşünüyoruz. Örneğin Avrupa yakasında beş kadar site var ama onların da artık doluluk oranları çok arttı ve boş alanlar da giderek azalıyor. Bu ihtiyaç ciddi şekilde var. Henüz sitelere taşınmamış olanlar için de 1.5 sene gibi bir süre var. Bu arada da şehir içinde bu iş yapılmaz diye de bir şey yok, fakat yapabilmek için yasadaki şartları sağlamak gerekiyor. Ama elbette apartman altındaki galeriler sıkıntı yaşayacak.

Bir de tabii garanti konusu var. Yeni yasayla hem garanti hem ekspertiz zorunlu hale getirildi. Bu uygulama sizce sektörde neleri değiştirecek?

Yasada belirtilen şartlarda 3 ay ve 5 bin km için garanti sağlanıyor. 8 yaş ve 160 bin km üzeri  araçlar zaten garanti kapsamı dışında kalıyor. Firmalar zaten minimum 2 sene bazıları 3-5 sene garanti veriyor araçlara. Firmaların garanti verdiği araçlar da kapsam dışı. Bu garanti düzenlemesi arada kalan araçlar için. Orada da biz zaten ekspertiz yaptırıyoruz, satarken yapılıyor biz zaten aracımızın arkasında duruyoruz. Ekstra sigorta şirketlerinden de destek alınabilir, hem dernek hem federasyon olarak da sigorta şirketleriyle de görüşüyoruz. Onlarla da bu konuda anlaşmalar yapacağız, üyelerimize de kolaylıklar sağlayacağız. Bireyden araç almaktansa, garantili ve ekspertizli şekilde bu işin uzmanı olan firmalardan araç almak artık çok daha güvenli ve avantajlı bir hale geliyor olacak.

Bireyler arası alım satımlarda bu garantiler söz konusu değil. İkinci elde garanti verilen araçlar sadece bu işle uğraşan ticarethanelerce sunulabilecek. Bu uygulama ile ülkemizde çok sık rastlanan araç alım satım işlerindeki dolandırıcılıklar, bu işi yapan yerleşik kurumlarda değil, daha çok merdiven altı diye tabir ettiğimiz ayaküstü alıp satanlarda ve bireysel alım satımları yapanlar tarafında yaşanıyor. Ama bu durumlar tüm otomobilcilere mal ediliyor. Bu uygulama ile vergi veren ve bu işi ticaret olarak yapan kurumların hem yetkinlikleri hem de güvenilirlikleri de artırılmış olacak. Bizim sektörde nadir de olsa kısa süreli açıp kapatan firmalar olabiliyor ama asıl araç alım satımında yaşanan problemlerin çoğu, bireysel satışlarda ve belli mekanı olmayan vergi levhası olmayan satışlarda oluyor.

Bu uygulama sektörümüzde, meslektaşlarımızın hem güvenilirliğini hem de uzmanlığını öne çıkarıyor ve onları aslında bir çok haksız ithamlardan da koruyor. Sıkıntımız bu zaten bizim. Biz hepimiz birer müesseseyiz, satışını yaptığımız her aracın arkasındayız ve müşterinin her zaman güvenilir muhatabıyız. Bu uygulama sektörümüzdeki kurumların kendilerini bu anlamda daha iyi ifade etmelerini sağlayacak. Bizim burada yanlış yapıp araba satıp müşteriyi mağdur etme gibi bir durumumuz söz konusu değil. Bizim dernek olarak da bu konuda çalışmalarımız olacak, dernek üyelerimiz için sitemizden başlayarak bir etik kurulu hayata geçirmeyi düşünüyoruz. Özellikle uyuşmazlıklarda, müşteri mağduriyetini gidermek, bu işin esnafları arasındaki sorunları en hızlı şekilde çözüme kavuşturabilmek için. Bu işlerde insanlar mağdur olup hukuki yollara başvurduğunda da konunun çözümü 1-2 sene sürebiliyor. Biz burada böyle bir etik kurulu oluşturarak esnaf ve müşteri arasındaki uyuşmazlıkları hızlı şekilde çözebilmeyi amaçlıyoruz.

Bu sektörde otomotiv işi yapan firmalara, galerilere ve bireysel olarak araç almak veya aracını satmak isteyenlere bu yeni süreç ile ilgili neler söylemek istersiniz?

Biz meslekte birlik ve beraberliğin çok önemli olduğunu düşünüyoruz. Bizim İMAS’ı kurma amacımız sektördeki birlik ve beraberliği sağlamak ve bunun yanında sektörde birçok sorun var; bu sorunların çözümünü belli platformlara taşıyıp, çözüme ulaştırmak. Biz bütün meslektaşlarımızı bu dernek çatısı altında görmek isteriz. Ne kadar fazla olursa sayımız, bürokraside ve devlet makamlarında temsil kabiliyetimiz de o kadar güçlü olur.  Bizim üyesi olduğumuz ve İstanbul ile birlikte Türkiye’nin bir çok ilinde temsilcilikleri olan bir federasyonumuz var, Masfed ile birlikte çok daha güçlü bir sivil toplum kuruluşu olarak sektörümüzün sorunlarını daha etkili çözebilmeyi hedefliyoruz. Burada meslektaşlarımızın görüşlerine ihtiyacımız var, mevcut sorunlarımızı birlikte çözmemiz açısından onların fikirlerine, çözüm önerilerine ihtiyacımız var. Biz dernek olarak sorunları dile getirip çözüme ulaştırma konusunda meslektaşlarımızın her türlü görüşlerine açığız.

Otomobil almak veya aracını satmak isteyenler için de tavsiyemiz araçlarını otomobil ticareti yapan güvenilir firmalar aracılığıyla alıp satmaları ve özellikle ucuz fiyatla satılan araçlara karşı dikkatli olmaları. Araçlarını satarken de yüksek fiyata satma durumlarında dikkatli olmalarını tavsiye ediyoruz.  Araçları satarken tanıdık bildik bir galeriye satmalarını, daha yüksek fiyata isteniyorsa konsinye olarak bırakıp bu işin işi bilen yeri belli firmalar üzerinden yapılmasını öneriyoruz. Araç alım satımında özellikle yetki belgesine sahip firmaları tercih etmelerini öneriyoruz. Mesela sizin aracınız var, arabanın kredisi var satacaksınız, 50 bin lira bankaya borcunuz var, maddi durumdan dolayı arabayı satıyorsunuz. İnternete girdiniz ben müşteri olarak çıktım 80 bin liraya alırım dedim ama önce gidip bankaya 50 bin lira yatırmam lazım. Yatırdım siz dediniz ki vazgeçtim, kaçtınız gittiniz.Elimde bir telefondan başka bir şey yok. Ne olacak? Kolay işler değil bunlar. Güvenip parayı yatırıyorsunuz ve dolandırılabiliyorsunuz. Böyle senaryoların artık yaşanmaması için bu uygulama hem sektör için hem araç almak veya aracını satmak isteyen bireyler için son derece olumlu bir gelişme.

Mesleki Yeterlilik Belgesi alındığı andan itibaren şartları oluşturan herkes bugün İl Müdürlüğü’ne başvurup 1 hafta on gün içerisinde yetki belgesini alabiliyor. Mesleki Yeterlilik Belgeleri de ilk sınavla birlikte, sınavı başarıyla tamamlayanlara İstanbul’da dağıtılmaya başlanacak.

  • İSTANBUL MOTORLU ARAÇ SATICILARI DERNEĞİ
  • Adres:
  • İstoç Oto Tic. Merk. 3.Cadde E Plaza No: 7/13 Bağcılar / İSTANBUL
  • Tel: (+90) 850 340 25 55
  • E-posta: info@imas.org.tr

© İSTANBUL MOTORLU ARAÇ SATICILARI DERNEĞİ 2019. Bu sitenin tüm hakları saklıdır.

teknowebdizayn tarafından geliştirilmiştir.

Yukarı çık.

ODAMIZ

Close